روش های کسب درآمد وب سایت ها ارسال شده در ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

بازم جمعه، بازم صبح زود، بازم فکر و بیداری… میخوام درباره روش های کسب درآمد از وب سایت ها بنویسم.
چندوقته روی این فکر میکنم که چه روش هایی برای کسب درآمد از وب سایت ها وجود داره و به یک سری نتیجه ها رسیدم که تصمیم گرفتم اینجا دسته بندیشون کنم و بنویسم تا هرزمان نیاز داشتم جایی ارائه بدم یه سر بیام و بخونمشون
من وب سایت ها رو به چهار دسته فروشگاهی، وبلاگی، خدماتی و فروشندگان اطلاعات تقسیم میکنم

۱- فروشگاهی ها هم به سه دسته کلی b2b و b2c و c2c تقسیم میکنم
۱-۱- b2c همون فروشگاه های محصولات مختلفه که خود فروشگاه تمام محصولات رو داره و انبار میکنه و وقتی سفارش گرفت برای خریدار ارسال میکنه. که میتونه خرده فروشی بزرگی مثل آمازون باشه یا فروشگاه های تخصصی و کوچیک که کسب و کار سنتی خودشون که فروش محصولی خاص بوده رو با زدن وب سایت تو بستر اینترنت گسترش داده

مدل درآمدی اینا مشخصه درصدی در همون حد فروشگاه های سنتی سود میکنن شایدم بیشتر چون خیلی از هزینه های فروشگاه های سنتی رو ندارن و همچنین چون محدودیت جغرافیایی برای فروش محصولات ندارن فروششون خیلی بیشتر از فروشگاه های سنتی هست.

 

۱-۲- b2b میشه فروشگاه های واسط یعنی کسانی که محصولی رو دارن میرن توضیحات و عکس محصول رو توی این فروشگاه ها قرار میدن و وقتی سفارشی ثبت میشه فروشگاه به اون فرد اطلاع میده تا کالا رو تامین کنه و…. و این وسط وب سایت فروشگاهی درصدی از سود فروش محصول رو بابت بازاریابی که برای فروش محصول انجام داده میگیره

وب سایت های حراجی آنلاین رو هم من توی این دسته قرار میدم چون مدل درآمدیشون دقیقا همینطور هست و وقتی سفارشی ثبت میشه پول به حساب فروشگاه واریز میشه و بعد درصد کم میشه و تسویه حساب با فروشنده محصول انجام میشه

 

۱-۳- c2c میشه فروشگاه های واسط که یک سری افراد میان محصولات خودشون رو برای فروش قرار میدن و یک سری دیگه میان محصولات رو خرید میکنن و فروشگاه یک واسط هست این وسط که بستر فروشگاهی و پرداخت آنلاین رو فراهم میکنه

 

 

۲- وبلاگی

خوب اسمش روش هست دیگه تمام وبلاگ ها و وب سایت های خبری، مجله ای و… تو این دسته هستند که میان یک سری محتوای آموزشی، تحلیلی،خبری، فایل دانلودی، ویدیو و… رو به صورت رایگان توی وب سایتشون درج میکنن و بابت این محتواها پولی دریافت نمیکنن

مدل درآمدی این نوع وب سایت ها ساخت بیلبورده، یعنی یک محلی که آدم های زیادی رد میشن و میشه تو مسیر دید این آدم ها تبلیغاتی نمایش داد

هرچقدر این آدم های بیننده این بیلبورد تخصصی تر باشن و تعداد بالاتر باشه قیمت این بیلبورد بالاتر میره، چون کسب و کارهای مختلف برای درج تبلیغ خودشون میگردن بیلبوردی پیدا میکنن که مشتریان هدفشون اونجا باشن

توی استارتاپ ویکندها زیاد شده میبینم تیم ها این اشتباه رو میکنن که توی بخش مشتریان هدفشون مینویسن تمام مردم، ببینید هیچ کسب و کاری تو دنیا وجود نداره که مشتری هدفش تمام مردم باشه، حتی فروشنده محصولاتی که اکثر مردم استفاده میکنن مثل آب و نون

قانونی هست به اسم ۸۰/۲۰ که بهتره دربارش تحقیق کنید و جاش نیست اینجا بازش کنم ولی خلاصه میگه ۸۰ درصد درآمد شما از ۲۰ درصد مشتریان شماست یعنی شما هرچقدر هم مشتریانتون اکثر مردم باشن باید بازه رنج سنی ۵ ساله ای پیدا کنید که بیشتری مشتریان شما اونجا هستن مثلا ۲۵ تا ۳۰ سال و این بخش میشن مشتریان هدف شما که ۸۰ درصد درآمد شما از اونجا میاد و فقط باید روی این بخش تمرکز کنید و براشون تبلیغات هدفمند انجام بدین

خوب پس میبینیم که هر کسب و کاری بیلبوردی پیدا میکنه که اون مشتریان هدفش باشن پس بهتره بیلبوردتون تخصصی باشه مثلا بیلبورد جلوی درب ورودی استادیوم آزادی یا بیلبورد وب سایت آموزش بچه داری، دانلود سنتر بازی موبایل، اخبار سینما و….

حتی پیج های اینستاگرام و کانال های تلگرام هم یک بیلبورد هستن که ساخته شدن برای درج تبلیغات، هرچقدر محتوای تولیدی شما بروزتر و جالب تر باشه بازدیدتون بالاتر میره و نرخ بیلبورد شما بالاتر

 

 

۳- فروشنده اطلاعات

یه جمله معروف هست میگه از هرچیزی رایگان داری استفاده میکنی شما خودت محصول هستی

شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها، وب سایت هایی با خدمات رایگان و… جز این دسته هستن

دوتا از بزرگترین های این دسته فیسبوک و گوگل هستن

مطمئنا چیزی مثل نقشه گوگل که روزانه درکل دنیا از شهرها و روستاها و جاده و… آپدیت میشه هزینه ای غیرقابل باور داره

جی میل با ارسال میلیون ها ایمیل در ثانیه و بقیه خدماتی که این مدلی هستند و رایگان

این شرکت ها عاشق چشم و ابروی ما نیستن و وقتی دارین ثبت نام میکنید توی موافقت نامه ای که هیچوقت نمیخونیم و تیک میزنیم که قبول داریم نوشته شده که اطلاعات کلی شما تحلیل میشه و میتونیم ازش استفاده کنیم.

مدل درآمدی این شرکت ها فروش اطلاعات هست البته نه به اون شکلی که شما فکر میکنید یعنی مثلا اطلاعات شخصی فردی مثل من

فروش اطلاعات این ها به صورت بیگ دیتا هستن یعنی مثلا علاقه مندی ها، رنج سنی، خانم یا آقا بودن، میزان نفوذ اینترنت و… یک بخش عظیمی از یک کشور تحلیل میشه و این اطلاعات به کسب و کارهایی که میخوان روی اون منطقه سرمایه گذاری کنن یا هرشرکتی و دولتی که نیاز داشته باشه فروخته میشه و بهشون کمک میکنه تا بازار رو بهتر بشناسن و با اطمینان و دقت توی اون منطقه عمل کنن

این اطلاعات خیلی گرون هستن و بیخود نیست میگن امروزه اطلاعات از هرچیزی گرون تره

البته که این ها روش های درآمدی دیگه ای مثل تبلیغات و ترانزیت داده هم دارن ولی درآمد ناشی از فروش اطلاعاتشون قابل مقایسه با بقیه مدل های درآمدیشون نیست.

 

 

۴- خدماتی ها

جالبه که اکثر وب سایت های بزرگ دنیا توی این دسته هستند ولی تو ایران توجه زیادی بهش نمیشه و هرجا اسم کسب و کار اینترنتی به میون میاد همه ذهنشون میره روی یک فروشگاه محصولات به صورت اینترنتی

دسته بندی این بخش از وب سایت ها رو انجام نمیدم چون خیلی خیلی زیاده و اصلا فکر نکنم قابل دسته بندی باشه چون اصل و بنای این وب سایت ها بر اساس این تشکیل میشه که شما یک خدمتی رو که تاحالا توی بستر اینترنت انجام نمیشده رو آنلاین کنی و بیاری تو این بستر پس میشه گفت هزاران مدل دسته بندی وجود داره و هزاران مدل دیگه که هنوز کسی انجام نداده

مدل های درآمدی زیادی برای این دسته بندی هست و جذابیتش هم اینه که میتونید مدل درآمدی جدیدی اختراع کنید و حتی چند مدل درآمد داشته باشین

ولی درکل این رو بگم هرمدلی انتخاب کردید باید کاری کنید تراکنش مالی از طریق وب سایت شما انجام بشه در غیر اینصورت شما جز دسته وبلاگی هستید و احتمالا خدماتی که میدید هزینه زیادی براتون داره و چون درآمد زیادی ازش به دستتون نمیرسه به زودی مجبور به جمع کردن وب سایتتون میشید.

ولی اونایی که تراکنش انجام میدن میتونن درصدی از تراکنش یا حتی کل مبلغ تراکنش رو سود کنن بستگی به نوع خدمات داره که هزینه ای براتون داره یا نه

چند مثال معروف میزنم ولی مدل ها به این دسته بندی ها محدود نمیشه و فقط برای ایده گرفتن شماست اینا:

  • وب سایت های ایجاد بستر برای یک سری افراد که میتونن خدماتی رو به یک سری دیگه افراد بدن مثل ویدیو آموزشی که مدرس میزاره و دانشجو ها میبینن، مشاوره های آنلاین، انجام پروژه های مختلف توسط افراد متخصص برای دیگران و… که اون وبسایت از تراکنش های انجام شده درصدی رو برمیداره
  • وب سایت های انجام خدمات مختلفی که قبلا به صورت سنتی بوده مثلا فروش بلیت سینما، بلیت هواپیما و قطار، درخواست تاکسی آنلاین، درخواست بیمه، سفارش غذا و نون، ویزیت دکتر و…. که بازم اون وب سایت خدماتی درصدی رو از تراکنش های انجام شده میبره
  • وب سایت هایی که خدماتی رو که فقط تو بستر وب هست رو ارائه میدن: مثلا خدمات اشتراک گذاری فایل، فضای ابری، سرویس های سایت ساز و… که بابت خدمات مبلغی رو دریافت میکنن و تمام درآمد متعلق به خودشون هست.
  • همونطور که گفتم دسته بندی های زیادی وجود داره که نمیشه محدود کرد مثلا وب سایت های خرید گروهی و دریافت تخفیف، وب سایت های تبلیغات کلیکی، واسط های پرداخت بانکی و… که مدل های درآمدی متفاوتی دارن و درصدهای متفاوتی بابت خدماتی که میدن دریافت میکنن

 

شما هم اگر ایده ای دارین و میتونید خدماتی رو به صورت آنلاین ارائه بدین اول به مدل درآمدی اون فکر کنید که چطور میتونید تراکنش انجام بدین و چند درصد از تراکنش متعلق به خودتون هست و آیا اون مبلغ از هزینه خدماتی که ارائه میدین بیشتر میشه یا کمتر و سود میکنید یا نه

مطمئنا این مقاله من اشکالاتی داره و کامل نیست، خوشحال میشم برای من اشکالاتش رو کامنت کنید..

موفق باشید

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *