تجربه شخصی و درس هایی که من از اسنپ یاد گرفتم ارسال شده در ۰۸ آذر ۱۳۹۶

راستش انقدر تبلیغات منفی تو اینستاگرام بر زد اسنپ دیده بودم که دیگه کم کم باورم شده بود، مخصوصا اینکه از کنار خیابون راننده جذب میکنه

هفته پیش بود داشتم رد میشدم یکی از این بازاریاب هاش رو دیدم رفتم جلوش وایسادم و گفتم بیا ببینیم داستان چیه و اینا
میخواستم از نزدیک با مدل بازاریابی و کلا استراتژی اسنپ بیشتر آشنا بشم و یاد بگیرم برای کسب و کار خودم استفاده کنم، حداقل مطمئنم از این بازاریاب خیلی بیشتر و بهتر از همه کارشناس و مربی های الکی میتونم اطلاعات راجب به بازاریابی و تبلیغات یاد بگیرم
اولین چیزی که یاد گرفتم این بود که این بازاریاب به قدری خوب بود که منو عضو ناوگانش کرد، منی که حتی ۱ درصد هم احتمال عضو شدن رو نداشتم. اهمیت بازاریاب های قوی اینجا مشخص میشه
و اولین نکته ای که متوجه شدم این بود که از کنار خیابون راننده جذب میکنن ولی نه اینکه همونجا ثبت نامت کنه بازاریابه کمی باهات صحبت میکنه و نسبت به اینکه چه شخصیتی داری یک پیشنهاد میده و شرایط و ویژگی ها و مزایایی که بدرد شما میخوره رو شرح میده و بعد یه برگه بهت میده میگه این مدارک رو ببر دفتر ثبت نام کن و تو برگه کد معرف بازاریاب هست و بابت هر راننده پورسانت میگیره

اولین استراتژی جالبش اینه که راننده ها تو خیابونن و دقیقا از تو خیابون باید راننده جذب کرد برخلاف بقیه شرکت ها که تبلیغات میکنن ما از تو خیابون راننده نمیگیریم، خسته نباشید…

بازاریابه بعد از فهمیدن شغل و کار من، بهم گفت اگه فقط هرروز که میخوای بری سرکار و برگردی خونه اسنپ رو روشن کنی و تو همون مسیر مسافر بگیری، سرماه میتونی ۷۰۰ هزار تومن درآمد داشته باشی و گفت شما بیا ثبت نام کن و اگه یک هفته بودی و به هر دلیلی خوشت نیومد دیگه کار نکن نه ضرری کردی نه چیزی همین یه نکته برای من خیلی جالب بود

بهش گفتم حالا چرا اسنپ من چرا نباید برم اپلیکیشن های دیگه استفاده کنم

گفت من تفاوت هاشون رو بهت میگم و خودت تصمیم بگیر که کدوم بهتره

مثلا اینکه اسنپ سه ماه هیچ کمیسیونی دریافت نمیکنه و هرچی کار کردی مال خودته، بقیه شرکت ها از روز اول کمیسیون رو کم میکنن

بابت هر یک ساعت که فعال باشی و درخواست نیاد ۸ تومن واریز میشه برات که خود بازاریاب گفت کدوم شرکت های مشابه اینو دارن و این حس اعتماد رو بهم رسوند که همه حرفاش راسته

بابت هر درخواستی که مشتری لغو کنه شما مبلغ کنسلی دریافت میکنی گفت بقیه شرکت ها ندارن
در هفته اگه ۲۰ تا ۵۰ سفر بری به جز درآمدی که از مسافر میگیری بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومن پاداش میگیری، بقیه شرکت ها ندارن

پشتیبانی خیلی قوی که وقتی توضیح داد فهمیدم یکی از مهم ترین نکاته مثلا مسافر فرار کنه یا ایراد بگیره، دزدی کنه ازت و هر اتفاق دیگه ای بیوفته اسنپ تمام خسارتی که مسافر بهت زده رو میریزه به حسابت

و معرفی راننده جدید و تسویه حساب روزانه و… هم که دیگه همه شنیدین جالبه که همین جزئیات و نکات ریز رو به عنوان برتری معرفی میکرد، هیچ چیز عجیب غریبی نداشت همین کارهای ساده رو بدون دروغ بهم گفت حتی برتری های شرکت های دیگه رو هم صادقانه بهم گفت این راستگوییش حس اعتماد زیادی بهم داد
نکته و استراتژی جالبی که فهمیدم این بود که اسنپ خیلی بیشتر از مسافرها به راننده هاش اهمیت میده، از لحاظ مشکل امنیتی و هزینه ای

و مزایای زیادی بهشون میده مثلا تخفیف های بیمه و خرید خودرو و…

چون راننده ها دراصل مشتری های درون سازمانیش هستن و اگه راننده راضی باشه، تبلیغ میکنه برای شرکت و بهترین رفتار رو با مسافر داره ولی اگه راننده راضی نباشه حالا شما بیا هرروز آموزش نحوه رفتار با مسافر بزار براش، فایده نداره

مشتری های درون سازمانی خیلی مهم تر از برون سازمانی هستن چیزی که تقریبا تو هیچ سازمان و شرکتی به هیچ عنوان رعایت نمیشه و اصلا اهمیت داده نمیشه (توی یکی از تاکسی های اینترنتی نشستم و راننده انقدر از شرکت بد میگفت که من به عنوان مسافر خجالت کشیدم از اینکه از این شرکت استفاده کردم، این توی ذهن منه مشتری خیلی تاثیر میزاره)
با توجه به تبلیغات منفی که تو شبکه های اجتماعی هست اکثرا فکر میکنن به راننده های اسنپ داره ظلم میشه و همشون ناراضی ان در صورتی که کافیه با خودشون صحبت کنید و متوجه میشید تبلیغات منفی از طرف آژانس هاست نه راننده های واقعی

خلاصه دیدم جالبه رفتم ثبت نام کردم و… و همون کاری رو که بازاریاب گفت انجام میدم یعنی مثلا از یه منطقه میخوام برم منطقه دیگه و خودم شخصا کار دارم روشن میکنم و مسافر میبرم باخودم و برگشت هم همینطور و با این اوضاع کار کردن ۱۶۰ تومن پاداش گرفتم و خودم هم نمیدونم بابت چیه

دراصل من هیچکاری نمیکنم و هرچند روز یه بار به یه بهونه پاداش میده بهم، شاید به نظر مسخره بیاد ولی ببینید چه تاثیر روانی رو ذهن راننده ها میزاره به جای اینکه چند میلیون بده بیلبورد بزنن همون پول رو به عنوان پاداش میده به راننده ها که مطمئنم جزء هزینه های تبلیغاتش حسابش رو کرده

راستش تو این چند روز کلی چیز از اسنپ یاد گرفتم و هنوزم دارم یاد میگیرم خواستم اینجا بگم بقیه هم استفاده کنن که استراتژیش چی بوده و چطور با این همه رقیب کوچیک و بزرگ شده بزرگترین تاکسی اینترنتی خاورمیانه

درس هایی که من تا امروز یاد گرفتم ازش:
– اولین نفری که مشتری های ما میبینن مهم ترین فرده سازمانه و باید به بی رحمانه ترین حالت ممکن صادق باشه
– نیازی نیست طرح های تشویقی عجیب غریب بزاریم همون چند طرح ساده رو به درستی و برای همه افراد یکسان اجرا کنیم (اسم شرکت نمیارم ولی بعد از ۲ سفر هنوز نتونستم از اعتبار رایگان یکی از شرکت ها استفاده کنم هربار راننده بهونه میاره که این واقعی نیست باید نقد بدی)
– تبلیغات بیلبورد خوبه ولی اگه همون هزینه برای بالابردن کیفیت و رضایت مشتری های فعلی صرف بشه تاثیرش بیشتره
– هرزمان که تونستی به اندازه مشتری های فعلی خدمات و پشتیبانی رو کامل بدی بعد برای جذب مشتری بیشتر تبلیغ کن (نداشتن ماشین در شرکت هایی که کل شهر رو زدن زیر تبلیغ)
– بازاریابی ویروسی و اینا رو دیگه همه میدونن توضیح نمیدم
– اهمیت مشتری های درون سازمانی رو متوجه شدم

آپدیت پست: ۱۴ آبان ۱۳۹۷

این شرایط و مزایایی که گفتم انگار مال همون زمان های اولیه راه اندازی اسنپ بوده و الان اکثرا برداشته شدن دوستان زیادی گفتن که دیگه مثل اون زمان مزایای زیادی به راننده ها نمیده

جالبه همین هم یک نکته بازاریابی میشه که احتمالا از روش دامپینگ اومده بازار رو گرفته و الان سهم بزرگی از بازار رو گرفته زمان برداشت پول از همین بازارش رسیده

برچسب ها: , ,
نظرات 16 نظر

16 پاسخ به “تجربه شخصی و درس هایی که من از اسنپ یاد گرفتم”

  1. رضا گفت:

    ممنون از مطلبتون

  2. محسن مختاری گفت:

    عالی بود بازم از این تجربیاتتون بنویسین

  3. علي گفت:

    خيلي از حرفهاي اين مقاله صحت نداره يا اگر داشته در اوايل کارش بوده . من به عنوان راننده ثبت نام کردم و با اين خيال که وقتي خواستم جايي برم روشن مي کنم و مسافر مي گيرم . اما مساله اينه که براي گرفتن درخواست مسافر بايد منتظر بماني . دوم مجبور مي شود خيلي از درخواست ها را به خاط اينکه به مسيرت نمي خوره رد کني و شرکت بابت اين رد کردن ها بهت امتياز منفي مي ده و از امتياز مثبت تو که به خاطر خوب نگه داشتن ماشين و رفتار خوب با مسافر کسب کردي مي کاهه و اگر منفي ها زياد بشه کلا شما را مسدود مي کنند. عملا بايد اولين درخواست را هر جا که باشه قبول کني و سوم اينکه فقط ده ثانيه فرصت براي قبول يا رد کردن درخواست مسافر داري

    • علیرضا حسینی زاده گفت:

      نظرتون محترمه
      ولی نه اسنپ مال من هست نه سودی از این شرکت به من میرسه فقط تجربه شخصی رو گفتم و اینکه گفتید صحبت هام صحت نداره ناراحتم کرد.
      یک نکته هم هست اینه که فرصت قبول یا رد درخواست ۳ ثانیه هست نه ده ثانیه
      موفق باشید

  4. شهرام گفت:

    کاملا عوام فریبی و کذب محض
    اسنپ بابت عدم سرویس دهی هیچ جبران خسارتی ندارد
    اسنپ هزینه کنسلی ندارد
    طرح های تشویقی کاملا برداشته شده
    هزینه بیمه و مزایا با سود بسیار بالا از راننده گرفته میشه
    تصفیه حساب در اوایل ۳ بار در هفته بود در حال حاضر هم هر روز با بهانه های مختلف تصفیه نمیکند
    تیم پشتیبانی برای رانندگان خیلی ضعیف کار می‌کند یا در واقع هیچ ارزشی برای رانندگان در نظر گرفته نشده

    • علیرضا حسینی زاده گفت:

      سلام
      من همون اوایل کار کردم باهاش و مطلب رو نوشتم
      جدیدا نمیدونم اوضاعش چیه
      برای همین نظر خاصی نمیدم
      ممنون بابت نظر
      موفق باشید

  5. گروس گفت:

    هنوزم کار میکنید؟ الآن نظرتون چیه؟

    • علیرضا حسینی زاده گفت:

      شاید هفته ای یکی دوبار برای مسیرهایی که خالی میرم و میام مسافر میزنم
      الان کرایه ها بالاتر رفته و انگار بیشتر به صرفه شده
      موفق باشید

  6. سید علی گفت:

    سلام دوست عزیز

    بنده راننده اسنپ هستم .حتی در اوایل کار هم برای انتظار مبلغی برای بنده واریز نشد .شاید الان قانون تغییر کرده باشه .
    به هر حال صرفا زندگیمون می گذره و مبلغی بابت انتظار یا پاداشی بابت تعدا سفر دریافت نمی کنم شاید در هفته چهل سفر هم رفته باشم.

  7. ممد گفت:

    انقزه خوبه

  8. مصطفی گفت:

    تجربه چند ماهه بنده در اسنپ کرمان:
    تسویه حساب با راننده روز بعد ساعت ۴ عصر انجام میشه (بصورت پایا)
    خیلی از طرح های تشویقی برداشته شده
    تنها در صورتی که فعال نباشیم طرح تشویقی میده که مثلا ۶ سفر بریم تا شرکت ۳۰ تومن هدیه بده که گاهی اوقات میزنه زیرش
    هیچگونه تخفیفی برای بیمه و … نداره
    کنسلی داره که باید یه کدی رو وارد کنیم تو برنامه تا شاید تعلق بگیره بهمون
    اسنپ در کرمان ودش مبلغی برای هر سفر به راننده میده به ازای هر ۲۰۰۰ تومنا از مشتری بگیریم ۵۰۰ خودش میده اما برخلاف سایر شهر ها که کمیسیون ۱۳ درصده در کرمان ۲۰ درصده که به ضرر راننده هست
    حالا شاید این شرایطی که گفتم فقط در شهر کرمان باشه.
    هر کسی نظر شخصی خودشو داره و آقای حسینی زاده بی راه نمیگن چون تمام بازاریاب ها همین حرف ها رو میزنن
    ضمنا مطالبتون عالیه اما تعدادشون خیلی کمه

  9. علیرضا حسینی زاده گفت:

    بله این شرایطی هم که من گفتم مال روزهای اولی بود که اسنپ شروع به کار کرده بود و یه جورایی داشت دامپینگ میکرد کل بازار رو به این روش
    درحال حاضر فکر میکنم اکثر این مزایایی که اسم بردم رو برداشته

  10. رضا گفت:

    سلام .می خواستم بدونم کار کردن در اسنب مثلا در شهر بوشهر حتما شماره پلاک ماشین حتما باید ش بوشهر باشه من چند روز پیش رفتم ثبت نام کنم ولی بهم گفت شماره پلاک خودرو شما بوشهر نیست سیستم قبول نمی کنه در حالی که تولدم بوشهر می باشد .ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *