تجربه شخصی و درس هایی که من از اسنپ یاد گرفتم ارسال شده در ۰۸ آذر ۱۳۹۶

راستش انقدر تبلیغات منفی تو اینستاگرام بر زد اسنپ دیده بودم که دیگه کم کم باورم شده بود، مخصوصا اینکه از کنار خیابون راننده جذب میکنه

هفته پیش بود داشتم رد میشدم یکی از این بازاریاب هاش رو دیدم رفتم جلوش وایسادم و گفتم بیا ببینیم داستان چیه و اینا
میخواستم از نزدیک با مدل بازاریابی و کلا استراتژی اسنپ بیشتر آشنا بشم و یاد بگیرم برای کسب و کار خودم استفاده کنم، حداقل مطمئنم از این بازاریاب خیلی بیشتر و بهتر از همه کارشناس و مربی های الکی میتونم اطلاعات راجب به بازاریابی و تبلیغات یاد بگیرم
اولین چیزی که یاد گرفتم این بود که این بازاریاب به قدری خوب بود که منو عضو ناوگانش کرد، منی که حتی ۱ درصد هم احتمال عضو شدن رو نداشتم. اهمیت بازاریاب های قوی اینجا مشخص میشه
و اولین نکته ای که متوجه شدم این بود که از کنار خیابون راننده جذب میکنن ولی نه اینکه همونجا ثبت نامت کنه بازاریابه کمی باهات صحبت میکنه و نسبت به اینکه چه شخصیتی داری یک پیشنهاد میده و شرایط و ویژگی ها و مزایایی که بدرد شما میخوره رو شرح میده و بعد یه برگه بهت میده میگه این مدارک رو ببر دفتر ثبت نام کن و تو برگه کد معرف بازاریاب هست و بابت هر راننده پورسانت میگیره

اولین استراتژی جالبش اینه که راننده ها تو خیابونن و دقیقا از تو خیابون باید راننده جذب کرد برخلاف بقیه شرکت ها که تبلیغات میکنن ما از تو خیابون راننده نمیگیریم، خسته نباشید…

بازاریابه بعد از فهمیدن شغل و کار من، بهم گفت اگه فقط هرروز که میخوای بری سرکار و برگردی خونه اسنپ رو روشن کنی و تو همون مسیر مسافر بگیری، سرماه میتونی ۷۰۰ هزار تومن درآمد داشته باشی و گفت شما بیا ثبت نام کن و اگه یک هفته بودی و به هر دلیلی خوشت نیومد دیگه کار نکن نه ضرری کردی نه چیزی همین یه نکته برای من خیلی جالب بود

بهش گفتم حالا چرا اسنپ من چرا نباید برم اپلیکیشن های دیگه استفاده کنم

گفت من تفاوت هاشون رو بهت میگم و خودت تصمیم بگیر که کدوم بهتره

مثلا اینکه اسنپ سه ماه هیچ کمیسیونی دریافت نمیکنه و هرچی کار کردی مال خودته، بقیه شرکت ها از روز اول کمیسیون رو کم میکنن

بابت هر یک ساعت که فعال باشی و درخواست نیاد ۸ تومن واریز میشه برات که خود بازاریاب گفت کدوم شرکت های مشابه اینو دارن و این حس اعتماد رو بهم رسوند که همه حرفاش راسته

بابت هر درخواستی که مشتری لغو کنه شما مبلغ کنسلی دریافت میکنی گفت بقیه شرکت ها ندارن
در هفته اگه ۲۰ تا ۵۰ سفر بری به جز درآمدی که از مسافر میگیری بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومن پاداش میگیری، بقیه شرکت ها ندارن

پشتیبانی خیلی قوی که وقتی توضیح داد فهمیدم یکی از مهم ترین نکاته مثلا مسافر فرار کنه یا ایراد بگیره، دزدی کنه ازت و هر اتفاق دیگه ای بیوفته اسنپ تمام خسارتی که مسافر بهت زده رو میریزه به حسابت

و معرفی راننده جدید و تسویه حساب روزانه و… هم که دیگه همه شنیدین جالبه که همین جزئیات و نکات ریز رو به عنوان برتری معرفی میکرد، هیچ چیز عجیب غریبی نداشت همین کارهای ساده رو بدون دروغ بهم گفت حتی برتری های شرکت های دیگه رو هم صادقانه بهم گفت این راستگوییش حس اعتماد زیادی بهم داد
نکته و استراتژی جالبی که فهمیدم این بود که اسنپ خیلی بیشتر از مسافرها به راننده هاش اهمیت میده، از لحاظ مشکل امنیتی و هزینه ای

و مزایای زیادی بهشون میده مثلا تخفیف های بیمه و خرید خودرو و…

چون راننده ها دراصل مشتری های درون سازمانیش هستن و اگه راننده راضی باشه، تبلیغ میکنه برای شرکت و بهترین رفتار رو با مسافر داره ولی اگه راننده راضی نباشه حالا شما بیا هرروز آموزش نحوه رفتار با مسافر بزار براش، فایده نداره

مشتری های درون سازمانی خیلی مهم تر از برون سازمانی هستن چیزی که تقریبا تو هیچ سازمان و شرکتی به هیچ عنوان رعایت نمیشه و اصلا اهمیت داده نمیشه (توی یکی از تاکسی های اینترنتی نشستم و راننده انقدر از شرکت بد میگفت که من به عنوان مسافر خجالت کشیدم از اینکه از این شرکت استفاده کردم، این توی ذهن منه مشتری خیلی تاثیر میزاره)
با توجه به تبلیغات منفی که تو شبکه های اجتماعی هست اکثرا فکر میکنن به راننده های اسنپ داره ظلم میشه و همشون ناراضی ان در صورتی که کافیه با خودشون صحبت کنید و متوجه میشید تبلیغات منفی از طرف آژانس هاست نه راننده های واقعی

خلاصه دیدم جالبه رفتم ثبت نام کردم و… و همون کاری رو که بازاریاب گفت انجام میدم یعنی مثلا از یه منطقه میخوام برم منطقه دیگه و خودم شخصا کار دارم روشن میکنم و مسافر میبرم باخودم و برگشت هم همینطور و با این اوضاع کار کردن ۱۶۰ تومن پاداش گرفتم و خودم هم نمیدونم بابت چیه

دراصل من هیچکاری نمیکنم و هرچند روز یه بار به یه بهونه پاداش میده بهم، شاید به نظر مسخره بیاد ولی ببینید چه تاثیر روانی رو ذهن راننده ها میزاره به جای اینکه چند میلیون بده بیلبورد بزنن همون پول رو به عنوان پاداش میده به راننده ها که مطمئنم جزء هزینه های تبلیغاتش حسابش رو کرده

راستش تو این چند روز کلی چیز از اسنپ یاد گرفتم و هنوزم دارم یاد میگیرم خواستم اینجا بگم بقیه هم استفاده کنن که استراتژیش چی بوده و چطور با این همه رقیب کوچیک و بزرگ شده بزرگترین تاکسی اینترنتی خاورمیانه

درس هایی که من تا امروز یاد گرفتم ازش:
– اولین نفری که مشتری های ما میبینن مهم ترین فرده سازمانه و باید به بی رحمانه ترین حالت ممکن صادق باشه
– نیازی نیست طرح های تشویقی عجیب غریب بزاریم همون چند طرح ساده رو به درستی و برای همه افراد یکسان اجرا کنیم (اسم شرکت نمیارم ولی بعد از ۲ سفر هنوز نتونستم از اعتبار رایگان یکی از شرکت ها استفاده کنم هربار راننده بهونه میاره که این واقعی نیست باید نقد بدی)
– تبلیغات بیلبورد خوبه ولی اگه همون هزینه برای بالابردن کیفیت و رضایت مشتری های فعلی صرف بشه تاثیرش بیشتره
– هرزمان که تونستی به اندازه مشتری های فعلی خدمات و پشتیبانی رو کامل بدی بعد برای جذب مشتری بیشتر تبلیغ کن (نداشتن ماشین در شرکت هایی که کل شهر رو زدن زیر تبلیغ)
– بازاریابی ویروسی و اینا رو دیگه همه میدونن توضیح نمیدم
– اهمیت مشتری های درون سازمانی رو متوجه شدم

آپدیت پست: ۱۴ آبان ۱۳۹۷

این شرایط و مزایایی که گفتم انگار مال همون زمان های اولیه راه اندازی اسنپ بوده و الان اکثرا برداشته شدن دوستان زیادی گفتن که دیگه مثل اون زمان مزایای زیادی به راننده ها نمیده

جالبه همین هم یک نکته بازاریابی میشه که احتمالا از روش دامپینگ اومده بازار رو گرفته و الان سهم بزرگی از بازار رو گرفته زمان برداشت پول از همین بازارش رسیده

برچسب ها: , ,
نظرات 32 نظر

32 پاسخ به “تجربه شخصی و درس هایی که من از اسنپ یاد گرفتم”

  1. رضا گفت:

    ممنون از مطلبتون

  2. محسن مختاری گفت:

    عالی بود بازم از این تجربیاتتون بنویسین

  3. علي گفت:

    خيلي از حرفهاي اين مقاله صحت نداره يا اگر داشته در اوايل کارش بوده . من به عنوان راننده ثبت نام کردم و با اين خيال که وقتي خواستم جايي برم روشن مي کنم و مسافر مي گيرم . اما مساله اينه که براي گرفتن درخواست مسافر بايد منتظر بماني . دوم مجبور مي شود خيلي از درخواست ها را به خاط اينکه به مسيرت نمي خوره رد کني و شرکت بابت اين رد کردن ها بهت امتياز منفي مي ده و از امتياز مثبت تو که به خاطر خوب نگه داشتن ماشين و رفتار خوب با مسافر کسب کردي مي کاهه و اگر منفي ها زياد بشه کلا شما را مسدود مي کنند. عملا بايد اولين درخواست را هر جا که باشه قبول کني و سوم اينکه فقط ده ثانيه فرصت براي قبول يا رد کردن درخواست مسافر داري

    • علیرضا حسینی زاده گفت:

      نظرتون محترمه
      ولی نه اسنپ مال من هست نه سودی از این شرکت به من میرسه فقط تجربه شخصی رو گفتم و اینکه گفتید صحبت هام صحت نداره ناراحتم کرد.
      یک نکته هم هست اینه که فرصت قبول یا رد درخواست ۳ ثانیه هست نه ده ثانیه
      موفق باشید

  4. شهرام گفت:

    کاملا عوام فریبی و کذب محض
    اسنپ بابت عدم سرویس دهی هیچ جبران خسارتی ندارد
    اسنپ هزینه کنسلی ندارد
    طرح های تشویقی کاملا برداشته شده
    هزینه بیمه و مزایا با سود بسیار بالا از راننده گرفته میشه
    تصفیه حساب در اوایل ۳ بار در هفته بود در حال حاضر هم هر روز با بهانه های مختلف تصفیه نمیکند
    تیم پشتیبانی برای رانندگان خیلی ضعیف کار می‌کند یا در واقع هیچ ارزشی برای رانندگان در نظر گرفته نشده

    • علیرضا حسینی زاده گفت:

      سلام
      من همون اوایل کار کردم باهاش و مطلب رو نوشتم
      جدیدا نمیدونم اوضاعش چیه
      برای همین نظر خاصی نمیدم
      ممنون بابت نظر
      موفق باشید

  5. گروس گفت:

    هنوزم کار میکنید؟ الآن نظرتون چیه؟

    • علیرضا حسینی زاده گفت:

      شاید هفته ای یکی دوبار برای مسیرهایی که خالی میرم و میام مسافر میزنم
      الان کرایه ها بالاتر رفته و انگار بیشتر به صرفه شده
      موفق باشید

  6. سید علی گفت:

    سلام دوست عزیز

    بنده راننده اسنپ هستم .حتی در اوایل کار هم برای انتظار مبلغی برای بنده واریز نشد .شاید الان قانون تغییر کرده باشه .
    به هر حال صرفا زندگیمون می گذره و مبلغی بابت انتظار یا پاداشی بابت تعدا سفر دریافت نمی کنم شاید در هفته چهل سفر هم رفته باشم.

  7. ممد گفت:

    انقزه خوبه

  8. مصطفی گفت:

    تجربه چند ماهه بنده در اسنپ کرمان:
    تسویه حساب با راننده روز بعد ساعت ۴ عصر انجام میشه (بصورت پایا)
    خیلی از طرح های تشویقی برداشته شده
    تنها در صورتی که فعال نباشیم طرح تشویقی میده که مثلا ۶ سفر بریم تا شرکت ۳۰ تومن هدیه بده که گاهی اوقات میزنه زیرش
    هیچگونه تخفیفی برای بیمه و … نداره
    کنسلی داره که باید یه کدی رو وارد کنیم تو برنامه تا شاید تعلق بگیره بهمون
    اسنپ در کرمان ودش مبلغی برای هر سفر به راننده میده به ازای هر ۲۰۰۰ تومنا از مشتری بگیریم ۵۰۰ خودش میده اما برخلاف سایر شهر ها که کمیسیون ۱۳ درصده در کرمان ۲۰ درصده که به ضرر راننده هست
    حالا شاید این شرایطی که گفتم فقط در شهر کرمان باشه.
    هر کسی نظر شخصی خودشو داره و آقای حسینی زاده بی راه نمیگن چون تمام بازاریاب ها همین حرف ها رو میزنن
    ضمنا مطالبتون عالیه اما تعدادشون خیلی کمه

  9. علیرضا حسینی زاده گفت:

    بله این شرایطی هم که من گفتم مال روزهای اولی بود که اسنپ شروع به کار کرده بود و یه جورایی داشت دامپینگ میکرد کل بازار رو به این روش
    درحال حاضر فکر میکنم اکثر این مزایایی که اسم بردم رو برداشته

  10. رضا گفت:

    سلام .می خواستم بدونم کار کردن در اسنب مثلا در شهر بوشهر حتما شماره پلاک ماشین حتما باید ش بوشهر باشه من چند روز پیش رفتم ثبت نام کنم ولی بهم گفت شماره پلاک خودرو شما بوشهر نیست سیستم قبول نمی کنه در حالی که تولدم بوشهر می باشد .ممنون

  11. محمد گفت:

    با سلام،از چند غلط های املایی و دستور زبانی که بگذریم نگاه تحلیلی شما با ارزش و خواندنی بود،هر چند تجربیات شما مربوط به قبل هست و مزایایی که در مورد اسنپ فرمودید الان هیچ کدام وجود ندارد،به هر حال اسنپ با تکیه بر روش (( کرایه ارزان)) محبوب مسافران شد و آژانس های درون شهری را از پای در آورد و با استفاده (در واقع سو استفاده) از بیکاری جمعیت زیادی از افراد جامعه و شرایط بد اقتصادی رانندگان زیادی را جذب کرد،سیستم اسنپ مسافر محور است و تعادل مسافر محوری و راننده محوری وجود ندارد و مزیت اصلی یعنی کرایه ارزان و سرویس فوری در اختیار مسافر است و در هرگونه اختلاف بین راننده و مسافر،شرکت مدافع مسافر است،راننده در یک نگاه یک جانبه منتفع است ولی در نگاه همه جانبه یک قربانی است،چون در موازنه داده و ستانده،او پول بنزین،پول استهلاک خودرو،پول اینترنت،پول تلفن و هزینه غیر مادی خود یعنی وقت و توان ذهنی و فیزیکی را می دهد و در عوض کرایه ایی ناچیز را دریافت می کند که قطعا با هیچ عقل سلیمی سازگار نیست مگر پای ناچاری در میان باشد.

  12. مهناز گفت:

    راننده ای که در اسنپ کار می کند باید از مسافر خود ۵ ستاره کامل بگیرد، اگر نمره ‌راننده ای از۴.۶۰ پایین بیاید حساب راننده غیرفعال می شود.

    یعنی تنها نمره قابل قبول در این اپلیکشین ۵ ستاره کامل است و حتی نمره ۴ نیز مردود است.

    مسافر اگر به هر دلیلی از راننده رضایت نداشته باشد یا راننده به توقف های بی مورد مسافر، مقصدهای خارج از سفر تعیین شده، بار اضافی، تعداد نفرات بیش از ۴ نفر و … اعتراض کند و مسافر به او نمره ‌کمتر از ۵ بدهد حسابش به طور کامل معلق می شود.

    این یعنی راننده اسنپ برای حفظ شغل خود و خوش رقصی سرمایه داران نوین باید عبد حلقه به گوش راننده و شرکت باشد.

    در این سیستم حق اعتراضی برای راننده قائل نشده اند. در کلاسهای توجیهی اسنپ گفته می شود هیچ حق اعتراضی برای راننده وجود ندارد و وظیفه راننده رساندن مسافر به مقصد دلخواه است.

    مالکان اسنپ در حالی افراد را به بدترین شرایط مجبور به اطاعت از قوانین نادعادلانه می کنند که این افراد درشرایط اسف بار اقتصادی به اسنپ پناه آورده اند و کمتر از نصف قیمت مسافر کشی می کنند و ۱۳درصد آن هم نصیب شرکت می شود.

    دولتی که در پس بی کفایتی راه دیگری جز مسافر کشی برای میلیون ها فارغ التحصیل دانشگاهها باقی نگذاشته و با برون سپاری و خصوصی سازی مسافرکشی پای خودش را از مداخله در امور گرسنگان وامانده بیرون کشیده است حالا نان و رزق انسان ها را به مالکان بیرحم و سودجویی ای گرده زده است که با آگاهی از هزاران هزار راننده بی کار آماده به خدمت، اینگونه بیچارگان را استثمار می کنند

  13. حامد گفت:

    خدمت دوستان عرض کنم کمیسیون اسنپ الان شده بیست درصد!!! قیمت قطعات خودرو هم که چهار پنج برابر شده،اگه شش ماه اسنپ کار کنی یه سری که دیسک صفحه و لاستیک و لنت و جلوبندی بیاری پایین،همه درآمدت از اسنپ را باید بدی بعدشم میری دیگه اسم اسنپم نمیاری.

  14. مجید گفت:

    دوستانی که قصد دارند به عنوان راننده وارد سیستم اسنپ بشن برای مشورت پیش کسایی برن که خودشون توی اسنپ راننده فعال هستند.
    حرف بازاریاب،کارمند اسنپ،تبلیغات فلان کانال یا مصاحبه فلان سایت که میگه اسنپ خوبه و اینقدر درآمد داره فقط برای فریب شماست…

  15. Gm گفت:

    سلام خدمت دوستان آخرش ما نفهمیدیم که این اسنپ خوبه یا نه.‌..صرف داره ثبت نام کنیم

    • علیرضا حسینی زاده گفت:

      همونطور که دوستان گفتن از راننده ها بپرسید بهترین راه فهمیدن خوب بودن یا بد بودن اسنپ هست.
      به شخصه فقط زمانی که میخوام برم سرکار یا برگردم توی همون مسیر سوار میکنم که در هرصورت چون ماشین خالیه و باید این مسیر رو برم برام به صرفه هست.
      موفق باشید

  16. سعید ابراهیمی گفت:

    سلام من پارسال که اسنپ ثبت نام کردم بیکار بودم،یکسال اسنپ کار کردم،حس آدمی رو داشتم که ازش سو استفاده میشه،خستگی رانندگی توی ترافیک و مسیرهای طولانی با کرایه ایی که میگرفتم به تنم میموند،استهلاک ماشین هم عصبیم کرده بود،خدا را شکر یه کار دیگه پیدا کردم و از اسنپ اومدم بیرون،واقعا راحت شدم،راننده های اسنپ واقعا از سر ناچاری و بیکاری اومدن و شدن پله ترقی شرکت وگرنه هیچکس یه روزم نمیموند.

  17. yaghoob گفت:

    با سلام من راننده اسنپ نیشابور هستم الان حدود ۲ ماه برام طرح پاداش اسنپ نمی اید چیکار کنم که اسنپ برام طرح پاداش ارسال نمایید

  18. عبدالله حقی گفت:

    تمام تعریفاتی که ازاسنپ شد همه کذب است من چهار ماه به کوب تواسنپ کار کردم بعد چهار ماه رفتم تعمیر گاه هرچه تواین مدت کارکرده بمودم یه چیزی هم گزاشتم روش دادم به تعمیرکار تنهاراه مبارزه بااستبداد اینه که باهاشون کار نکنی وقتی ماشین نباشه برا مسافراش مسافر مجبوره بیادکنارخیابون دربستی بگیره مدیرعامل وکارکنان اسنپ هم باید برن کارگرساختمانی بشن,پس مقصر خود رانندها هستن ازیکطرف ناراضی اند وازطرف دیگه درخواست های ۲۰۰۰تومانی روباچهار,پنج تاسرنشین قبول کرده وانجام میدن,من که رفتم تو آژانس مسافرش کم هست اما نه خودم بیگاری میکشم نه ماشینم ازصبح تا شب باکیلومترکمتربه اندازه اسنپ درامد دارم.

  19. یک بی نام گفت:

    آقای حسین زاده به نظرم تو یک فرشته آسمونی هستی خیلی از اون متن مهم نیست باتلاق زندگی شما چقدر بزرگه سر حال شدم
    دقیقا مثل استارت آپ اسنپ زدم و ورشکست شدم الان حس بهتری دارم با خوندن این متن

  20. شجاعی گفت:

    من دوساله از روی اجبار دارم اسنپ کار می کنم اونای دیگه که داغونن ولی اسنپ قشنگ بیگاری میکشه از راننده. من مشهدیم مثلا از وکیل اباد تا حرم تو اوج ترافیک سرویس میده ۹۰۰۰ تومن!!!!! یعنی فااااجعه. یا مثلا تا شهرستان شاندیز حدود ۲۰ کیلومتر میده ۱۱۰۰۰ تومن!!!! واقعا بردگیه محضه. فقط همین که درگیرش شدم و شغلی ندارم والا ببخشید ببخشید و بازم ببخشید تف نمی ندازم تو روش.

  21. رضا گفت:

    همه اون حرفایی که بالا زده شده دروغ محضه فک کنم شما اصلا اسنپ کار نکردی.اسنپ برده داری نوینه فقط و فقط واسه مسافر و صاحبان شرکت سود بالایی داره رانند هیچیه هیچ

  22. ج گفت:

    سلام همگی لطفا بخونن جالبه
    اسنپ شاید قبلا خوب بود ولی الان افتضاحه
    به مسافر میگی سیگار نکشه نمره منفی میده
    چندین رسیدم مبدا مسافر بعد ۱۰ دقیقه کنسل کرده اسنپ پولی نداده
    میگی درو اروم ببند منفی میده میگی بارت زیاده منفی میده
    شاید یک یا دوسه کیلومتر اضافه از مسیر بردم بازم منفی داده
    لوکیشنو اشتباه میزنن اشتباه میری منفی میدن که چرا زودتر پیدامون نکردی
    پول خورد نداری مثلا ۵۰۰ تومنشو من نگرفتم خودش تو رودروایسی مونده داده و نمره منفی داده
    جالبه یه بار ترافیک بود مسیر جایگزین رفتم واسم گزارش رد کرده بود خودشم میشناسم کدوم ادرس بود
    و جالبتر اینکه مسافر خودشو صاحب ماشین میدونه
    خیلی هست حوصله تایپ ندارم تجربه ۸ ماهه منو اسنپ
    اصلا به راننده ها اهمیت نمیدن درحالی که راننده ها بزرگترین واسطه درامدشونن
    همیشه حق رو به مسافر میدن و مسافرا واقعا پررو شدن مسافر باید از خداشم باشه یه مسیرو با تقریبا نصف قیمت میره ولی متاسفانه بزرگترین نامردیو در حق راننده ها میکنن
    و باشگاه مشتریاشم بدرد نمیخوره قیمتها بیشتر از بیرون میفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *